Holisztikus Magazin

TEST + LÉLEK + SZELLEM

gallery/vonal

Magazinja

Mások ezt nézték legtöbbször:
gallery/344967elvis50sbwmcb102504
gallery/www.tvn.hu_34f5a16d41cd33a8bcd47a4370e3ce0e

Egy komoly teszt - útkeresőknek:

gallery/tina

Lehetséges-e “fejből”

rajzolni?

Iker tesztelés

Videotéka

Gyönyörű zöld
Otthonunk
Nostradamus
Man
Horoszkópszoftver

MEGOSZTÁS

Egy kérdés, ami időről-időre felmerül a rajztanfolyamokon. Egy képesség, amire sokan vágynak: “fejből” rajzolni emberalakokat, arcokat, jelenteket, tájat, városrészleteket.

 

Vajon lehetséges-e ez egyáltalán és ha igen, vajon hogyan-miként érhető el ez a tudás?

 

Ha meglátunk egy szép rajzot vagy festményt, amelyről látható, hogy nem pontról-pontra ábrázol egy valós, életből vett személyt, jelenetet vagy tájat, hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy az egész a képzelet szüleménye és mindenféle segítség nélkül “fejből” készítette az alkotó. Pedig legtöbbször nem ez a helyzet.

gallery/pencils-157972_640

Mucsi Tina rajzoktató és -terapeuta, stresszoldás szakértő írása

Tündérliget ~ Tina rajztanodája

gallery/d5fa66_6adadaf696644ba5ad3ae5081bb4fb5a

Albrecht Dürer például rácshálót használt, hogy a háromdimenziós modelljeit két dimenzióban, síkban vissza tudja adni. Ezt fakeretre feszített drótok alkották, később a művészek bevonalkázott üveget használtak, a festmény alapjául szolgáló vásznat vagy papírt pedig hasonló arányokkal szintén berácsozták, erre készült aztán a mű.

 

A háló nagyon sokat segít az arányok élethű eltalálásában és a legnagyobb neveknek sem “derogált” ennek a használata (és ezért tanuljuk meg a rácsot használni a jobb agyféltekés rajztanfolyamon is).

 

gallery/d5fa66_1cd8295351d7493098b95726af8dc161

Többszereplős festmény esetében a modelleknek, személyeknek és tárgyaknak természetesen akár találkozniuk sem kellett, egymás után kerültek fel a vászonra és a háttér is felkerülhetett egy külön munkafázisban, mintha csak “összephotoshoppolták” volna a képet.

 

De neves, gyakorlott képregényrajzolók és illusztrátorok is másolnak. Bár már túl vannak művészeti tanulmányokon és több év gyakorlaton, nem állnak meg itt: rendszeresen kiülnek a piactérre, kiállításokra, bárhová, ahol sok ember van, rajzolnak a közlekedési eszközökön és bevásárlóközpontokban és testtartásokat, gesztusokat, arckifejezéseket vázlatolnak le gyorsan, amelyeket aztán a munkájukban egy szuperhős, egy hercegnő vagy akár egy mókus mozdulataiban, arcvonásaiban láthatunk viszont… 

gallery/d5fa66_d12b811ceb6f40a4b1a67e5fd7602e78

Dr. Betty Edwards szerint, aki a jobb agyféltekés rajztechnika szülőanyja, nem létezik olyan, hogy “rajztehetség”: a rajzolás alapjait, a művészi látásmódot bárki el tudja sajátítani, akinek van egy jobb agyféltekéje. Ez azonban az első lépés a rajzoláshoz vezető úton. 

Természetesen évek kitartó, rendszeres munkája után a rajzoló kezében már benne vannak a jellemző testtartások és gesztusok, főként, ha megvannak a biztos alapok, így például az anatómiai előtanulmányok is. Ilyenkor már előfordul, hogy pár próbálkozás után, komolyabb segédlet nélkül is megszületik egy-egy új karakter, aki aztán életre kel egy mesekönyvben vagy a filmvásznon – az utóbbinál azonban igen jellemző, hogy élő színészek “előmozogják” a karaktert, akinek a mozdulatsorait azután már egyszerűbb megrajzolni.

 

A címben feltett kérdésre tehát a válasz az, hogy igen, létezik a “fejből élethű rajzolás”, de ez viszonylag keveseknek adatik meg, hiszen hosszú idő alatt szerzett gyakorlat előzi meg. Igen magas szintű művészi memória (nevezzük így) szükségeltetik hozzá, ami nem egyik napról a másikra születik meg, de azért nem lehetetlen elérni.

Ahhoz viszont, hogy szépeket rajzoljunk, fessünk, látható, hogy nem feltétlenül szükséges csak a memóriánkra támaszkodva alkotni, bátran használjuk, amit magunk körül látunk! Vázlatolj, rajzolj, gyakorolj minél többet – a jól megalapozott rajztudás az alfája, a rendszeres gyakorlás pedig az omegája mindennek.

 

Ha felkeltette az érdeklődésedet a téma, próbáld ki magad:

Tündérliget

felhívás!