Holisztikus Magazin

TEST + LÉLEK + SZELLEM

gallery/vonal

Magazinja

Elvis
Párkapcsolat

"Amit nem használunk, az elsorvad."

„Néhány éve a neurobiológusok még úgy gondolták, hogy a genetikai programok automatikusan létrehozzák az összes kapcsolatot az agyban. Ma már azonban tudják, hogy csak olyan összeköttetés jön létre, melyek a konkrét életvilágban is rendszeresen aktivizálódnak.

„Amit nem használunk, az elsorvad.”

(Hüther 2009)

 

"A televíziós nemzedék (...) türelmetlen. Nem szereti az írásban közölt rágós gondolatokat. Rászokott a szellemi tejbepapira."

 - Nógrádi Gábor -

Videotéka

Gyönyörű zöld
Otthonunk
Nostradamus
Man
Horoszkópszoftver
gallery/huether350
gallery/tv_kisgyerek
Ikrek

Népszerű cikkeink:

gallery/szalkasito_etrend_noi_dieta
Állati terápiák
gallery/csalad_1
Tökéletes rend
Numerológia
mások ezt nézték legtöbbször

Egy komoly teszt útkeresőknek

Tabuk nélkül
gallery/düşünce-gücü

Agyunk fejlődése igen fontos része az EGÉSZséges életnek.

Ez az a szervünk, ami segítségünkre van a logikus gondolkodásban, a kreativitásban, a helyzetek elemzésében és számtalan egyéb dologban.

Mindezekhez remek partnert kapott, a szívünket, aki nélkül nem menne sokra. Ők ketten együtt segítik a lelket a földi életében. De most maradjunk a koponyánkban található szürkeállománynál.

 

- Mahr Klaudia írása-

Szomorú, hogy nem tudunk erről a csodás szervről eleget. Az iskolákban felesleges információk tömkelegével tömik gyermekeink fejét, ahogy anno velünk is tették, remekül felépített börtönbe kényszerítve ezzel az emberek nagy részét,

Azonban az agyunkban rejlő lehetőségekről szinte semmit nem tanulunk.

 

Lássuk miért érdemes megismernünk jobban. Azt mindenki tudja, hogy a mozgás fontos szerepet tölt be egészségünk megőrzésében. És azt tudják, hogy mindez miért fontos agyunknak? Nem véletlen, hogy a fejlesztő tevékenységek nagy része motorikus feladatokat tartalmaz.

Aggasztó, hogy ezt az egyszerű és kézenfekvő módszert kezdik kiiktatni gyermekeink életéből.

Amikor kislány voltam másról sem szólt az életem, csak mászásról, futásról, ugrásról. Nem igen tudok tárgyat feleleveníteni, ami lekötötte volna a figyelmemet és energiáimat. Igen aktív voltam, és ha nem mozoghattam eleget, frusztrált és feszült lettem.

Most ezt a feszültséget látom és tapasztalom számtalan fiatalnál.

 

A gyermek ösztönösen mozogna, mászna és tapasztalná meg fizikai határait. Sok szülő nem igazán tud ezzel mit kezdeni és egyszerűbbnek érzi, ha a televízió vagy számítógép előtt tudhatja csemetéjét. És itt kezdődnek a bajok.

 

Gerald Hüther (2009) professzor, aki az egyik legismertebb német agykutató és neuropszichológus, igen érdekes és fontos kutatási eredményeket osztott meg az Élet és Tudomány című hetilapban.

„Néhány éve a neurobiológusok még úgy gondolták, hogy a genetikai programok automatikusan létrehozzák az összes kapcsolatot az agyban. Ma már azonban tudják, hogy csak olyan összeköttetés jön létre, melyek a konkrét életvilágban is rendszeresen aktivizálódnak. Amit nem használunk, az elsorvad.” (Hüther 2009)

A fenti állítást alátámasztják, sőt tovább is gondolják a még frissebb kutatási eredmények, melyek szerint ez a folyamat és ez a fajta dinamizmus, amely az emberi agyat jellemzi nem áll meg a gyermekkor végén.

„Manapság éppen azt a magát régóta szilárdan tartó álláspontot kérdőjelezik meg, amely szerint a felnőtt agy képtelen lenne új sejtgenerációk létrehozására.” (Hildegard 2005)

Nem csak a bonyolult tanulási helyzetek révén lehet agyunkat fejleszteni, hanem mozgáson keresztül is.

 

Tehát a sport nem csak a testünkre van jótékony hatással, hanem agyunkra, gondolkodásunkra és ezen keresztül a tanulási képességünk javítására is.

Visszatérve a professzor kutatási eredményeire kiderül, hogy a legfontosabb neuronális áramkörök kialakításához elengedhetetlen, hogy a gyermekek megtapasztalják saját testüket.

 

Ehhez mindenképpen mozgásra van szükség és ez a televíziókészülékek, számítógépek előtt ülve nem valósulhat meg. Tanulmányából kiderül például, hogy azok az alsó tagozatos gyermekek, akik jók matematikából, különösen jól tudnak egyensúlyozni. Továbbá, hogy az éneklés az egyik legjobb testtanulási folyamat, mivel ilyenkor az agynak virtuóz módon kell a hangszalagokat modulálnia.

„Ez a lehető legjobb finommotorikus gyakorlat, és ugyanakkor ez a feltétele minden későbbi, nagyon  differenciált gondolkodásmódnak is.” (Hüther 2009)

 

A másik csodálatos tény, hogy a felszabadult agy, éneklés közben nem képes félelemérzetet mobilizálni. Ezért énekel az ember évszázadok óta a pincébe menet. Az önmagunkról alkotott képünk a prefrontális kortexben alakul ki. Ennek körülbelül 6 éves korunkig meg kell történnie.

gallery/gyermekkorus
gallery/hcmty051

Ezzel együtt alakul az a késztetésünk is, hogy a világ felé forduljunk, cselekvéseket tervezzünk, impulzusokat kontrolláljunk és elviseljük a frusztrációkat. Ez a fejlődési folyamat azonban csak akkor lesz sikeres, ha a gyermek megszerzi ezeket a tapasztalatokat.

 

 
Ehhez azonban olyan dolgokkal kell foglalkoznia, amiket megért,
amiken képes alakítani.

 

A mostani óvódás korban lévő gyermekek és tizenévesek „remek” bizonyítékai a mozgásszegény életmód káros hatásainak. Tisztelet a kivételnek természetesen, hiszen vannak felelősségtudó szülők, akik már a fenti tények figyelembevételével nevelik csemetéiket. Sok kutató egyetért abban, hogy beiskolázás előtt nem szabadna senkinek találkoznia televízióval vagy számítógéppel. Természetesen a mai világban, a jelenlegi technikai vívmányok között nehéz ennek eleget tenni, de nem lehetetlen.

Talán a kedves Olvasó most arra gondol, hogy azok a gyerekek, akiket nem engednek ezen eszközök közelébe hátránnyal indulnak. De nem.

Megfigyelések és kutatások alapján határozottan kijelenthető, hogy azok a fiatalok, akik később kerülnek kapcsolatba a számítógéppel kreatívabban használják őket, mint azon társaik, akik televízióval, computerrel nőnek fel. Ráadásul igen gyorsan igazodnak ki rajtuk.

 

A fantázia és kreativitás is fontos része az egészséges pszichének. Az elaborálás nem jöhet létre élénk képzelet nélkül. Az imagináció rengeteg lelki gyakorlat részét is képezi, ami frissíti és tölti lelkünket. A technikai eszközök, a kész képek éppen ezt a varázslatot veszik el a gyermektől, aki így nem kényszerül rá, hogy használja az elméjét. Televízió előtt ülve igen keveset kell gondolkodni, képzelegni.

Tudom, hogy egyszerűbb és könnyebb a mai korban a szülőknek a tévédajka igénybevétele. Nincs időnk még saját magunkra sem. De jól van ez így?

Mi lesz abból a generációból, aki nem kapcsolódik húsvér társaihoz, aki nem használja a logikáját és kreativitását, aki egy géphez kötődik?

 

Jobb nem belegondolni. Azonban okosan használva ezek az eszközök is szolgálhatják a javunkat, de nem mindegy milyen mértékben. A szülő hatalmas felelősséggel tartozik, az ő kezében van a kezdet, ami egy idő után önneveléssé fejlődik, ha kellő önismerettel látjuk el utódainkat. Én arra bíztatok mindenkit, hogy felnőttként se legyen rest futni, mászni, ugrálni.

gallery/felnottjatszoter

Próbáljunk meg picit gyermekek maradni, őszintén rácsodálkozni a világra, értékelni azt, amink van és hálát adni érte.

 

Így fog megindulni az energia áramlása és folytonos megújulása.

Érdemes elgondolkodni azon, hogy a földjét művelő parasztnak miért nem kellett anno foglalkoznia azzal mit eszik vagy iszik.

Reggeltől estig a földjét művelte, a saját kis birodalmát építette, gondozta és nem hiszem, hogy depresszióval küzdött volna.

 

A természeti népekről nem is beszélve, akik még inkább szimbiózisban élnek, éltek a természettel. Nem lehet, hogy túlságosan elkényelmesedtünk a „civilizált” városi világunkban? Érdemes ezen picit elmélázni…

 

Mahr Klaudia

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

gallery/smoke_3